Crowdfunding

Wat is het?

Crowdfunding (ook wel crowdfinancing genoemd) is een alternatieve wijze om een project te financieren.

Crowdfunding gaat in principe als volgt: een groep of persoon, dat kan zowel een ondernemer als particulier zijn, wil een project starten, maar heeft onvoldoende startkapitaal. Om dit kapitaal te verwerven biedt hij of zij het project aan (bijvoorbeeld op een platform op het internet) en vermeldt het benodigde bedrag erbij. Op deze manier kan iedereen investeren in het project. Het idee erachter is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. Dit in tegenstelling tot bankkredieten en grootinvesteerders, waarbij er sprake is van slechts één of enkele investeerders die een groot bedrag inbrengen. Deze kleine investeerders noemt men the crowd het Engelse woord voor de mensenmassa.

Op sommige crowdfunding-websites gaat het geïnvesteerde geld niet direct naar het project, de ondernemer ontvangt het geld pas als (ten minste) 100% van het bedrag binnen is. Indien deze 100% niet wordt behaald krijgen de investeerders hun geld terug of worden toegezegde investeringen niet geïncasseerd.

In 11 stappen naar een geslaagde crowdfunding

Wat ga je crowdfunden, waar en wanneer?
Cultuur en Ondernemen heeft een compact stappenplan opgezet vol tips en links. Ga naar het stappenplan
Crowdfunding expert Micha van de Water heeft voor ons een workshop gegeven over crowdfunding. De opname hiervan is hier terug te kijken: Workshop Crowdfunding – (Live)streams
..

Ontstaan

Het begrip crowdfunding is rond het begin van de 21e eeuw ontstaan. In de Verenigde Staten wordt crowdfunding vooral (en in de beginjaren zelfs uitsluitend) gebruikt voor artiesten in de kunst, film, literatuur of muziekindustrie. Een bekend voorbeeld is SellaBand. Dit is een platform waarop muzikanten een korte demo geven. Mensen die fan zijn van de muzikanten kunnen deze dan geld doneren en ze worden dan zogenaamde supporters. SellaBand stelt voor elke artiest de mogelijkheid in om 50.000 dollar bij elkaar te krijgen. Indien het lukt om dit bedrag volledig bij elkaar te krijgen, kan de muzikant zichzelf verder ontwikkelen en zo een eerste album opnemen. Als dank voor de donatie ontvangen supporters niet-financiële beloningen zoals een cd of een ticket voor een concert van de artiest.

Vormen van crowdfunding

Investering via crowdfunding kan op verschillende manieren plaatsvinden. De vier meest voorkomende manieren zijn:

  • Donaties: De investeerder doneert geld voor een bepaald doel. Doneren impliceert dat de investeerder er niets voor terug krijgt. Crowdfunding door middel van donaties komt voornamelijk voor bij filantropische doeleinden.
  • Sponsoring: Het verschil tussen donaties en sponsoring is dat de investeerder een niet-financiële beloning krijgt van de ondernemer. Enkele voorbeelden zijn een ticket voor een concert, een exemplaar van een cd of boek of naamvermelding in een blad. Sponsoring is de vorm die veelal wordt toegepast bij creatieve projecten.
  • Vreemd vermogen: De investeerder leent een (kleine) som geld uit aan de ondernemer. De ondernemer betaalt de investeerder na verloop van tijd het ingelegde bedrag met rente terug.
  • Eigen vermogen: De investeerder neemt een participatie in het project van de ondernemer. Zo krijgt de ondernemer zijn startkapitaal en in ruil daarvoor delen de investeerders in de waardeontwikkeling van de onderneming.

(bron: wikipedia)

.

Interessante crowdfunding websites voor het culturele veld

  • Kickstarter: is een platform waar middels voorverkoop producten als films, games, muziek design en technologische producten worden aangeschaft.
  • Indiegogo: is een platform waar middels voorverkoop producten als films, games, muziek, design en andere technologische producten worden aangeschaft.
  • Voordekunst: is het platform voor crowdfunding in de creatieve sector. Een positieve beweging die erop gericht is om culturele projecten te realiseren. Mogelijk gemaakt door de mensen waar het uiteindelijk voor bedoeld is, het publiek of beter nog: de ‘crowd’. Mensen kunnen op vele manieren bijdragen aan voordekunst. Maar alle betrokkenen hebben één ding gemeen. Donateurs, projectmakers, twitteraars en likers, ze vinden het allemaal belangrijk dat een bepaald project er komt.
  • Voorjebuurt: is ontworpen voor crowdfunding van projecten die plaatsvinden in je buurt. Het gaat dus om projecten met een lokale uitstraling, waarbij ‘community’ hoog in het vaandel staat. Het is daarom ook een geschikt platform voor community art.
  • CineCrowd: is een crowdfunding platform speciaal voor films.